گلیم را مانند قالی هم با نقشه از پیش فراهم شده و از روی طرح و هم به صورت ذهنی می بافند.نقش گلیم بوسیله بافنده یا سفارش دهنده به هنگام بافت تعیین می شود و در اکثر نقاط ایران معمولاًگلیم را ذهنی می بافند و بدین لحاظ به ندرت گلیم هایی یافت می شود که کاملاً منطبق بر هم بافته شده باشند و این از مزایای گلیم می باشد.نقش گلیم متنوّع است و با عبور دادن نخ های پود رنگارنگ به صورت یک در میان از لابلای تارها بوجود می آید و به همین جهت است که در اکثر گلیم ها پشت و روی آن یک نقش دارد و یکسان است رنگهایی که بیشتر در نقش گلیم به کار می رود تند و شاد بوده اغلب زرد،آبی،قرمز،سفیذ شکری می باشد.تنوّع در نقش و هم آهنگی در رنگ است که گلیم را اصالت بخشیده و به عنوان هنری دستی شهرت جهانی داده است.نقش گلیم در سراسر جهان از جمله ایران با طرحهای هندسی و خطوط مستقیم و شکسته معمولاً شکل میگیرد و نقشهای ایلیات از تغییرات به دور بوده،به سنت های اقوام نزدیکتر اند و بدین لحاظ دارای غنای بیشتری از نقشهای روستایی و شهری می باشند و مورد توجه هنردوستان جهان قرار دارند.نقشهای متداول در بافت گلیم بسیاراند که از جماه به شرح زیر است: الف-چشم خروسی:این نقش با بن نگاره های دایره،مربع،مستطیل و به ابعاد گوناگون با ظرافت خاص بافته می شود و رنگها متغیّر است. ب-شطرنجی:که نقش به صورت خانه های شطرنج مربع یا مستطیل و به رنگها و ابعاد مختلف بافته می شود. پ-جناغی که با خطوط «7 و 8» شکل های متنوّع با رنگها و ابعاد گوناگون بافته می گردد. ت-نقش خلاصه شده حیوانات مانند:خروس،بز،گوزن و... ث-اشیاء مانند:شانه،سماور،چای دان...