یا خط دیدگانی چشم همواره بر این اصل گرایش دارد که در یک سطح مانند تابلو یا فرش به نقاطی جالب معطوف گردد و توجه کند و این نقاط را به یکدیگر بپیوندد. خطوطی هم چون اسلیمی ها در تابلوی نقاشی و فرش چشم را در این راه هدایت می کند،این عطف نظر و پیوند خط دیدگانی یا خط توجه در سطح نام دارد. خط توجه در فرش می تواند از چند نقشمایه در نقاط گوناگون سطح آن مانند گلها،پرندگان،گیاهان و اشیا تشکیل گردد یا آنکه رنگها خود ممکن است نقش توجه دهنده را ایفا کنند. چشم در خط توجه مسیر نورانی ترین یا تیره ترین نقاط را به کمک نقشمایه ها در این رهگذر طبیعی است.