اصالت، شفافیت و منزلت، 3 اصل اساسی مجموعه ایران گره

Creator : واحد تحقیق و توسعه مجموعه ایران گره

Publish Date : 1402/11/14

اصالت، شفافیت و منزلت، در این 3 کلمه، روزها، ماه ها و سالها، تفکر، تعمق و تدبر نهادینه شده تا امروز بتوانیم اهداف، افکار و اعتقادات مجموعه ایران گره را با این عبارت بیان کنیم.

 

اصل اول: اصالت

همانطور که میدانیم واژه اصالت با هنر فرش دستباف ایرانی در هم آمیخته است. چرا که فرش دستباف ایرانی یکی از هنرهای اصیل، ارزشمند و منحصر به فرد ما ایرانیان بوده که مانند آن در سراسر دنیا به ندرت یافت می شود. بنابراین پر واضح است که اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

مسئله: نبود مرجعی معتبر برای تایید اصالت فرش دستباف ایرانی

اهمیت اصالت فرش دستباف ایرانی چنان برجسته است که برخی از تولیدکنندگان کشور های دیگر مانند چین، هند، نپال، پاکستان، افغانستان و ... سعی بر تولید و ارائه فرش های دستباف با نام فرش ایرانی نموده و یا متاسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید فرش های جعلی با مواد اولیه نامرغوب و یا عرضه فرش های دستباف گونه و یا ماشینی به جای فرش دستباف اصیل ایرانی کرده اند که این موجب زیر سوال بردن اصالت فرش دستباف ایرانی و بی اعتمادی دوستداران و مصرف کنندگان فرش دستباف ایرانی در سراسر دنیا و کاهش تمایل به خرید و تضعیف جایگاه فرش دستباف ایرانی در دنیا شده است. از این رو ما یکی از مهم ترین مسائل موجود در بازار فرش دستباف ایرانی را نبود مرجعی معتبر برای تایید اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی شناسایی کردیم.

راهکار: صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی

از آنجا که ما در مجموعه ایران گره، برای حل هر مشکلی یک راهکاری نیز ارائه می دهیم، جهت حل مشکل نبودِ مرجعی معتبر برای تایید اصالت و جلوگیری از هر گونه جعل و تقلب در تولید و یا خرید و فروش فرش دستباف ایرانی، اولین پلتفرم اختصاصی برای کارشناسی و صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی را طراحی و اجرا کرده ایم تا بتوانیم از این طریق با کارشناسی فرش های موجود در بازار و تایید آنها، اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی را حفظ کرده و اعتماد را میان مصرف کنندگان و دوستداران فرش دستباف ایرانی و اعتبار را به بازار فرش دستباف ایرانی برگردانیم.

ما معتقدیم که هر فرش دستباف با اصالت ایرانی که هر گره اش ریشه در زمان و زندگی ما دارد، دارای روح و جان است و باید مانند یک انسان، هویت آن مشخص شده و دارای شناسنامه باشد. امید داریم که بتوانیم با این امر، اصالت و ارزش هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی را ارتقا داده و آن را در سراسر دنیا توسعه دهیم.

 

اصل دوم: شفافیت

صداقت و شفافیت از اصول مهم یک کسب و کار است. چرا که این اصل ریشه در اعتماد افراد دارد و اعتماد سازی میان افراد، موفقیت و پیشرفت را به همراه خود می آورد. در حوزه فرش دستباف نیز همین موضوع به قدری حائز اهمیت است که موجب چالش در بازار فرش دستباف ایرانی شده است.

مسئله: نبود شفافیت در بازار فرش دستباف ایرانی

 داستان تلاش برای شفافیت در مجموعه ایران گره به سالها پیش برمی گردد. روزی که تصمیم گرفتیم خود را در جای یک دوستدار و مصرف کننده فرش دستباف ایرانی قرار دهیم و برای خرید فرش دستباف مورد علاقه خود به بازار فرش دستباف مراجعه کنیم. زمانی که در حجره ها و فروشگاه های مختلف، شاهد آن بودیم که دو فرش دستباف با ویژگی های کاملا یکسان (از نظر طرح و نقش، مواد اولیه، بافت و برند تولیدکننده) با دو قیمت بسیار متفاوت به ما ارائه شد و وقتی روز بعد دوباره به همان فروشگاه مراجعه کردیم، قیمت، قیمت دیروز نبود. چرا که شخص مراجعه کننده شخص دیروزی نبود.

از طرفی وقتی هنگام خرید در مورد مشخصات و اطلاعات فرش ها از قبیل نوع مواد اولیه، نوع طرح و رنگ، نام پدیدآورندگان، محل بافت قالی، تراکم گره ها و دیگر مشخصات قالی پرس و جو کردیم، متاسفانه اطلاعات دقیق، کافی و قابل استنادی نیافتیم که بتوانیم با اطمینان خاطر، فرش دستباف دلخواه مان را خریداری کنیم. همان روز پی بردیم که به چه دلیل، در تحقیق و مصاحبه های مستقیم با مصرف کنندگان، اکثر آنها یکی از دلایل عدم تمایل به خرید فرش دستباف را بی اعتمادی به بازار، انتخاب کرده بودند.

صادق بودن و شفاف بودن در مورد قیمت گذاری‌ و ارائه مشخصات صحیح هر محصول، اساسی ترین اقدام هر کسب و کار است. چرا که آگاهی از قیمت و مشخصات شفاف، نیاز بنیادین هر مصرف کننده می باشد. کسب ‌و کارهایی که شفاف هستند می‌توانند پایه‌ای قدرتمند از اعتماد و وفاداری مشتری ایجاد کنند که این پایه به راحتی از بین بردنی نیست. شرکت هایی که اطلاعات دقیق محصولات و قیمت آن را به صورت شفاف در اختیار قرار نمی دهند، بی اعتمادی را تقویت کرده و فرصت ایجاد وفاداری مشتری را از دست می دهند. این اتفاقی است که سالها در بازار فرش دستباف ایرانی افتاده است و هیچ مصرف کننده ای تمایل ندارد، بابت خرید کالایی بدون قیمت شفاف و اطلاعات صحیح، هزینه کند. از این رو، ما در مجموعه ایران گره، یکی دیگر از مهم ترین مسائل موجود در بازار فرش دستباف ایرانی را عدم شفافیت در قیمت و مشخصات فرش دستباف دانستیم.

راهکار: ایجاد پلت فرم جامع جهت ارائه فرش دستباف ایرانی به صورت شفاف

بعد از سال ها تحقیق و پژوهش و بررسی نیاز های بازار فرش دستباف ایران توسط مجموعه ایران گره، به جهت حل مشکل عدم شفافیت، جامع ترین پلت فرم فروش و عرضه فرش دستباف ایرانی جهت ارائه فرش های دستباف ایرانی با مشخصات و قیمت به صورت شفاف، طراحی و تولید کردیم و در قالب گالری های مجازی در اختیار تمام ارائه کنندگان و مصرف کنندگان فرش دستباف ایرانی قرار داده ایم. 

ما معتقدیم که شفافیت رفتاری است که در آن می بایست همه چیز، همانگونه که هست، قابل مشاهده باشد و بدون هیچ ابهامی، مخاطب بتواند به اطلاعاتی که نیاز دارد، دست یابد. امید داریم که بتوانیم با اتحاد و همبستگی میان فعالان فرش دستباف ایرانی، این رفتار را در سراسر بازار فرش دستباف ایرانی نهادینه کنیم و شاهد تغییراتی موثر در روند رونق بازار فرش دستباف ایرانی باشیم.

 

اصل سوم: منزلت

فرش دستباف ایرانی از دیرباز به علت قدمت چند هزار ساله اش، دارای ارزش، اعتبار و جایگاه والایی بوده است که همه جهانیان فرش دستباف را با نام ایران و ایران را با نام فرش دستباف می شناسند.

مسئله: عدم ثبات در ارزش فرش دستباف ایرانی

امروزه شاهد این هستیم که هنر منحصر به فرد فرش دستباف ایرانی، دچار فراز و نشیب هایی شده است که از جایگاه قبلی خود سقوط کرده و از متن به حاشیه رانده شده است. بنابراین یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در مجموعه ایران گره به آن دست یافته ایم، کم رنگ شدن ارزش و اعتبار فرش دستباف میان مصرف کنندگان می باشد که همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم یکی از دلایل آن عدم شفافیت در بازار فرش دستباف ایران و دلیل دیگر نبود مرجعی معتبر برای تایید و حفظ اصالت فرش دستباف ایرانی است. اما یکی از مهم ترین عاملی که موجب شده فرش دستباف ایرانی کالایی بدون ثبات ارزش تلقی شود، نبود ارزشی واحد برای ارائه فرش دستباف ایرانی می باشد. از آنجا که همیشه در گذشته فرش دستباف ایرانی یک کالای سرمایه ای به حساب می آمده همچون طلا با ارزش بوده ولی امروز از آنجا که جایگاه واقعی خود را از دست داده و دارای ارزش بالایی نمی باشد، کالاهای سرمایه ای دیگر، جایگزین آن شده اند.

راهکار: ایجاد ارزی واحد جهت ارائه فرش دستباف ایرانی در راستای ارتقای ارزش آن

از آنجا که هنوز فرش دستباف ایرانی، دوستداران و علاقمندان واقعی خود را از دست نداده، پس فرصتی به جهت بازگرداندن فرش دستباف ایرانی به جایگاه  قبلی نیز وجود دارد. از آنجا که ما در مجموعه ایران گره، به دنبال راه حلی برای حفظ و افزایش ارزش فرش دستباف بودیم بر آن شدیم تا یک ارز واحد به نام "گره" ایجاد کنیم که با حفظ و ارتقای آن بتوانیم موجب افزایش ارزش هنر فرش دستباف ایرانی شویم. ارز گره، ارزی واحد برای ارائه ارزش فرش دستباف ایرانی است که نه تنها هر سال ارزش خود را از دست نمی دهد بلکه موجب افزایش ارزش فرش دستباف ایرانی نیز می شود. ارائه قیمت و ارزش فرش دستباف با واحد ارز "گره" موجب می شود دوستداران فرش دستباف ایرانی با خرید فرش دستباف مورد علاقه خود، دیگر نگران کاهش ارزش آن و از بین رفتن سرمایه خود نباشند بلکه بتوانند به راحتی فرش دستباف مورد علاقه خود را به عنوان یک کالای سرمایه ای خریداری کنند.

جمع بندی:

در پایان، ما بر این باوریم که با تلاش برای تایید اصالت فرش دستباف ایرانی با شناسنامه دار کردن فرش دستباف، توسعه شفافیت در بازار فرش دستباف ایران با افشای قیمت و مشخصات واقعی فرش دستباف و حفظ و ارتقای ارزش واقعی فرش دستباف با ارائه آن به یک ارز واحد و با ثبات، میتوانیم شان و منزلتِ میراث چند هزار ساله فرش دستباف ایرانی را حفظ و توسعه دهیم. به بیان دیگر ما معتقدیم که اصالت و شفافیت موجب شان و منزلت و شکوه فرش دستباف ایرانی می شود.

به امید روزگاری که والاییِ هنر، فرهنگ و میراث گرانبهای ما ایرانیان، فرش دستباف ایرانی، با این 3 گفتار به واقعیت بپیوندد.

اصالت، شفافیت، منزلت  |  مجموعه ایران گره |  واحد تحقیق و توسعه

User comments

2 Comment

  • زاهده بادی
    زاهده بادی 1402/11/14
    عالی
  • مهدیه رضا زاده
    مهدیه رضا زاده 1402/11/14
    بسیار عالی. این اقدامات اگر در کل بازار انجام بشه واقعا جایگاه فرش دستبافت هم ارتقا پیدا میکنه. ممنون از زحمات شما
Your comment was successfully submitted
Please enter your name Please enter your email Please enter your comment
Post your comment
Please login to post a comment Register / Login
Article rating 0