دومین نمایشگاه مشارکتی انجمن صنفی کارفرمایان فرش دستباف قم، در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، از تاریخ 4 تا 9 بهمن 1402 برگزار شد. این نمایشگاه، با حضور برندهای فرش رشتی زاده، فرش صدیقیان، فرش الیاسی، فرش سهیل بیگدلی، فرش علیزاده و با همکاری شرکت سامیتو و شرکت ایران گره برگزار گردید. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، یک نمایشگاه مجازی با آثار این هنرمندان به صورت مجازی در سایت انجمن و ایران گره به نمایش گذاشته شده است.
انجمن صنفی کارفرمایان در نمایشگاه تخصصی فرش اصفهان
همانطور که برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و جشنواره ها، رویداد های کلیدی و سرنوشت سازِ هر حوزه می باشند، در حوزه فرش دستباف ایرانی نیز، سالانه نمایشگاه های مختلفی در مناطق مهم فرشبافی از قبیل تهران، قم، اصفهان، شیراز و... جهت نمایش آثار هنرمندان فرش دستباف ایرانی برگزار می گردد. از این رو بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از تاریخ 4 تا 9 بهمن ماه 1402 در محل نمایشگاه بین المللی استان اصفهان، با حضور جمعی از تولید کنندگان و ارائه کنندگان هنر-فرهنگ فرش دستباف ایرانی برگزار گردید. انجمن کارفرمایان فرش دستباف قم و مجموعه ایران گره با مشارکت گروهی از تولیدکنندگان فرش های نفیس ابریشم قم در این نمایشگاه حضور به هم رساندند. از این رو غرفه انجمن کارفرمایان فرش دستباف قم، با معرفی برندهای فرش رشتی زاده، فرش صدیقیان، فرش الیاسی، فرش بیگدلی، فرش علیزاده و همکاری دو شرکت ایران گره و شرکت صادراتی سامیتو، در راستای معرفی هنر فرش قم و هنرمندان آن، نقش پررنگی در این رویداد داشت ند. از ویژگی های بارز غرفه انجمن کارفرمایان فرش قم، میتوان به نمایش فرش های نفیس ابریشمی قم همراه با شناسنامه و گواهی مالکیت مجموعه ایران گره، ارائه کارت راهنمای مشخصات و قیمت هر فرش، امکان استعلامِ آنلاینِ اصالت و هویت فرش ها از طریق یک کیو آر کد و نمایش مجازی فرش ها در یک گالری مجازی در سایت انجمن و ایران گره، اشاره نمود که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در راستای این نمایشگاه، دومین جشنواره فرش فاخر در زمینه شناسایی و معرفی آثار برگزیده و فاخر فرش دستباف ایرانی برگزار گردید که در آن 44 فرش دستباف برگزیده در معرض دید عموم قرار گرفت که متاسفانه هیچ یک از فرش های برگزیده، دارای مشخصات و کارت راهنما جهت معرفی آثار و هنرمندان آنها مانند پدیدآورندگان، طراحان و بافندگان، ارائه نشده بود. تنها یکی از فرش های برگزیده در رسته فرش های مدرن، دارای تگ شناسنامه فرش از مجموعه ایران گره بود که از نگاه مردم، مورد توجه زیادی قرار گرفت. از موارد مهم دیگر، نبود یک دستور العمل واحد و استاندارد جهت گزینش اصولیِ فرش های فاخر، در رسته های مهم تری به جز تراکم گره بود که از طرف برخی از فعالان مورد چالش قرار گرفت.
نگاهی به رویداد بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان و غرفه انجمن کارفرمایان فرش دستباف قم
در مورد دیگر بخش های نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، این نکته حائز اهمیت است که چندین برند شامل برند فرش ذوالنواری، فرش خانواده حقیقی، فرش دردشتی، فرش عصاچی و چندین برند دیگر، با غرفه سازی صحیح و اصولی، حضور برجسته ای در این نمایشگاه داشتند که متمایز ترین آنها غرفه فرش خانواده حقیقی بود. به طورکلی از آنجا که نمایشگاه ها، محل نمایش هنر، فرهنگ و میراث ما ایرانیان می باشد، جهت نمایش بهتر این هنر اصیل، شایسته است که آن را با زیر ساخت های اصولی که از نیازهای بنیادینِ دوستداران فرش دستباف ایرانی است، درمعرض دید همگان قرار دهیم.