اکسپو 2020 دبی بستری قدرتمند برای بهبود جایگاه فرش ایرانی در دنیا

Creator : زهرا شوندی (کارشناس ارشد مدیریت در حوزه فرش دستباف)

Publish Date : 2643/4/4

اکسپو یک نمایشگاه بزرگ جهانی است که در حال حاضر در کشور امارات متحده عربی در شهر دبی از 1 اکتبر 2021 تا 31 مارس 2022 میزبانی می شود.

... Read more

در اکسپو که از آن به عنوان سومین رویداد مهم جهانی یاد می شود، 195 کشور به عنوان شرکت کننده یک غرفه نمایشگاهی مجزا در اختیار دارند تا علاوه بر نمایش فرهنگ و هنر و تکنولوژی خود، تجربیات و ایده های خود را نیز در مورد موضوعات مختلف جهانی ارائه دهند.

این نمایشگاه جهانی، که 5 سال یکبار برگزار می گردد، ذهن های مبتکر در همه جای جهان را گرد هم می آورد تا راه حل هایی برای چالش های پیش روی بشریت بیابند. از این رو، گردهمایی ملل مختلف در جهان برای نمایش خلاقیت و نوآوری، تبادل ایده ها و انتقال فناوری تأثیر اقتصادی مثبتی در بخش‌های مختلف کسب‌ و کار، از شرکت‌های کوچک و متوسط گرفته تا شرکت‌های بزرگ و پیشرو خواهد داشت و منجر به تقویت پایداری و نوآوری در سراسر جهان می شود.

اکسپو یک فرصت طلایی برای ارتباط و همکاری میان کارآفرینان، تولیدکنندگان، بازرگانان، هنرمندان و افراد گوناگون است که در مشاغل مختلف نقش بسزایی در تشکیل جامعه جهانی دارند. از این رو اکسپو یک بستر گفتگو و تعامل برای پیشرفت و همکاری است و فرصت های رشد اقتصادی عظیمی را برای همه شرکت کنندگان ایجاد می کند.

از آنجا که شعار اکسپو 2020 دبی "ارتباط ذهن ها و خلق آینده" است، بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌توانند برای خلق آینده، پیوندهای قدرتمندی را ایجاد کرده و از این فرصت برای گسترش دانش، درک و قابلیت های خود استفاده کنند.

کشور ایران نیز یکی از صدها کشور شرکت کننده در اکسپو 2020 دبی است که سعی نموده تمدن، فرهنگ و هنر ایرانی را به نمایش بگذارد. یکی از مهم ترین بخش های ارائه شده در غرفه ایران، فرش دستباف ایرانی می باشد که به عنوان هنر اصیل ایرانی برای اولین بار در این رویداد جهانی حضور دارد.

مجری انحصاری سالن فرش دستباف ایرانی در اکسپو 2020 دبی، شرکت «ایران گره» است. ایران گره که بعد از سالها تحقیق و پژوهش در حوزه فرش دستباف، فعالیت خود را از سال 1398 به طور رسمی آغاز کرده است، یک استارت آپ نوپا در حوزه فرش دستباف بوده که امروزه به عنوان بزرگترین مرجع جامع اطلاعاتی و استراتژیک در حوزه فرش دستباف شناخته شده است.

فعالیت ها و پروژه های ایران گره بر پایه 3 ماموریت اصلی بنا نهاده شده که گام اول آن بررسی مسائل و مشکلات فرش دستباف و آسیب شناسی در این حوزه، گام دوم ارائه راه حل ها و راهکارهای اساسی برای حل مشکلات و گام سوم ارائه زیرساخت های متناسب با راهکارها می باشد. در این راستا ایران گره پروژه های گوناگونی را به سرانجام رسانده که از مهم ترین آنها ایجاد پلتفرم اختصاصی فرش دستباف برای ارائه هنر فرش ایرانی و معرفی هنرمندان آن و کمک به نمایش و فروش فرش دستباف و همچنین ایجاد پلتفرم اختصاصی ثبت فرش دستباف برای اولین بار و صدور شناسنامه و گواهی مالکیت برای فرش ایرانی در جهت تایید اصالت و هویت آن می باشد.

از آنجا که مهم ترین هدف ایران گره رونق و توسعه جایگاه فرش دستباف ایرانی در سراسر دنیا است، حضور این مجموعه در اکسپو 2020 دبی موجب شده تا دامنه هنر فرش دستباف ایرانی و همچنین خدمات ویژه خود را در حوزه فرش دستباف در سطح جهانی گسترش دهند و در راستای ارتقای هنر فرش ایرانی در فضای بین المللی، روابط و پیوندهای مهمی را ایجاد کند.

حضور شرکت ایران گره به عنوان نماینده هنر فرش ایران در این رویداد قدرتمند جهانی، و معرفی این هنر و اصالت و هویت آن به جامعه جهانیان، تأثیر مثبتی بر برگرداندن بازارهای قدیمی و ایجاد بازار های جدید در فضای بین المللی کرده است.

اکسپو فرصت مناسبی برای جامعه فرش دستباف ایرانی بوده که ایران گره توانست با حضور پررنگ در آن موقعیت خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه فرش دستباف ایران و جهان تقویت کند و مسیر خود را به سمت شکوفایی هنر فرش ایرانی هدایت کند.

همانطور که ایران گره سال ها قبل با تفکر خلاقانه و پیوند ذهن های گروهی پیشرو و نوآور ایجاد شد، امروز با حضور در اکسپو 2020 دبی، زیرساخت های خلق آینده ای درخشان در حوزه فرش دستباف ایرانی را فراهم کرده است.

منتشر شده در مجله سپهر اقتصاد https://sepehreghtesad.ir/

User comments

2 Comment

Your comment was successfully submitted
Please enter your name Please enter your email Please enter your comment
Post your comment
Please login to post a comment Register / Login
Article rating 4.50